Inegalitatile rasiale si etnice exista in aproape fiecare sistem al societatii. Si cand vine vorba de moduri in care americanii isi construiesc de obicei bogatia, codul federal al impozitului pe venit din SUA poate ajuta la cresterea acestor disparitati.
Codul a fost conceput cu intentia de a fi in general progresiv – adica cu cat faceti mai putin, cu atat sunteti mai putin impozitati. Sau altfel spus, cei cu capacitatea de a plati mai mult ar trebui sa fie impozitati mai mult.
In acelasi timp, recompenseaza, de asemenea, anumite activitati economice si de consolidare a bogatiei, precum proprietatea asupra locuintelor, economiile pentru pensionare si investitiile. Dar americanii albi beneficiaza in mod disproportionat de reducerile fiscale pentru aceste lucruri, a declarat profesorul de drept al impozitelor de la Universitatea Emory, Dorothy Brown, parlamentarilor din Comisia de finante a Senatului saptamana aceasta.
Si chiar si atunci cand americanii negri se angajeaza in aceleasi activitati, de multe ori nu beneficiaza de avantajele fiscale, a spus Brown, care este si autorul cartii The Whiteness of Wealth: How the Tax System Impoverish Black Americans – and How We Can Fix Aceasta.
De aceea, ea crede ca codul fiscal al SUA ajuta la perpetuarea decalajului de bogatie rasiala, in care familia tipica White are de opt ori bogatia familiei tipice Black, potrivit unei analize a Rezervei Federale din 2019 .
Iata doar cateva dintre modurile in care ea sugereaza ca se intampla.
Subventionarea proprietatii
Luati doar unul dintre avantajele fiscale legate de proprietatea unei case. Cand oamenii isi vand casele, orice apreciere a valorii casei lor este scutita de impozite pana la 250.000 USD (500.000 USD pentru cuplurile casatorite).
Este o scutire de impozite care a fost creata in anii 1950, cand practicile discriminatorii de imprumut au facut foarte dificil pentru americanii negri sa obtina o ipoteca, in timp ce americanii albi se bucurau de imprumuturi la domiciliu cu costuri reduse, fixe si asigurate federal, a mentionat Brown.
Mai mult, a spus ea, cercetarile arata ca cea mai mare apreciere a locuintelor are loc in cartierele care sunt covarsitor de albi si ca proprietarii de case negre sunt mai predispusi sa-si vanda casele in pierdere. Un nou studiu din aceasta saptamana a constatat ca locuintele din cartierele negre sunt subevaluate cu 46.000 de dolari, in medie.
Si, asa cum a subliniat Brown, codul fiscal nu permite contribuabililor sa deduca pierderile de capital pe o casa.
,,Prin urmare, subventiile fiscale pentru proprietatea unei case creeaza castigatori ai impozitelor albe si pierzatori ai impozitelor negre”, le-a spus Brown parlamentarilor. “Guvernul federal ar trebui sa inceteze sa subventioneze o piata rasista a proprietatii.”
Reduceri fiscale pentru economii, investitii si mostenire
Un alt domeniu subventionat de impozitare pentru construirea averii este locul de munca economia de pensionare la si investitiile.
Americanii albi sunt mai probabil decat americanii negri sa lucreze pentru un angajator care ofera un plan de pensionare cu avantaje fiscale, cum ar fi un 401 (k). De obicei, contributia unui muncitor este deductibila din impozit si creste amanata, impreuna cu meciul angajatorului pana cand banii sunt retrasi la pensionare.
Daca se scot bani inainte de varsta de 59 ani si jumatate, acestia sunt supusi impozitului pe venit si o penalitate de retragere anticipata de 10%. Si, a remarcat Brown, cercetarile sugereaza ca lucratorii negri sunt mai probabil decat alte grupuri rasiale si etnice sa se retraga timpuriu. Asa ca ajung sa plateasca mai mult impozit pe economiile lor si ajung sa aiba mai putine economii la pensionare.
Cand vine vorba de investitii pe actiuni in afara unui plan de pensionare, rata impozitului pe castigurile de capital pentru investitiile detinute mai mult de un an este de obicei mai mica decat rata de impozitare aplicata veniturilor obtinute. Si investitorii isi pot folosi pierderile de capital pentru a compensa castigurile lor.
Mai mult, investitorii bogati isi pot permite sa isi temporizeze vanzarile de actiuni pentru a obtine beneficii fiscale maxime, a remarcat Brown. Sau pot alege sa nu-si vanda deloc actiunile, ci sa le lase in locul mostenitorilor lor, caz in care toate castigurile acumulate pe parcursul vietii investitorului trec fara mostenire acelor mostenitori.
Sondajele arata ca americanii negri au mai putine sanse sa fie investiti in piata decat americanii albi. Si avand in vedere ca impozitele sunt retinute in mod regulat din salariile lor, ei nu au avantajul de a alege cand si cat sa plateasca impozite pentru aceste castiguri, in felul in care investitorii isi pot aloca impozitele pe investitiile pe actiuni, a remarcat Brown.
Iar americanii negri de obicei nu mostenesc aproape la fel de mult ca americanii albi cand mor parintii lor, daramite sa obtina castiguri fara impozite pe investitiile de lunga durata.
Evaluarea impactului
Brown a recomandat parlamentarilor sa se faca modificari la codul fiscal pentru a solutiona aceste inegalitati. “Legile noastre fiscale au nevoie de o revizuire fundamentala care sa plaseze echitatea rasiala in centru”, a spus ea. Presedintele Fundatiei Ford: Multi CEO albi sunt orbi de talentul negru din jurul lor
Dar Mihir Desai, profesor de finante si drept la Harvard, care a vorbit la aceeasi sedinta , i-a avertizat pe parlamentari ca incheierea sistemului fiscal dezavantajeaza un grup rasial pe baza unui set de dispozitii ar putea fi o evaluare incompleta, partial pentru ca subestimeaza alte dispozitii din codul care avantajeaza disproportionat acelasi grup. De exemplu, credite rambursabile pentru gospodariile cu venituri mai mici, dintre care grupurile minoritare sunt reprezentate in mod disproportionat.
“Este esential sa se ia in considerare totalitatea sistemului fiscal daca se doreste evaluarea impactului rasial al sistemului”, a spus Desai. “Nu ar fi intelept sa extrapolam dintr-o analiza a preferintelor de economii la intregul sistem fiscal.”
Brown sustine ca, pentru a evalua pe deplin amploarea inegalitatilor rasiale din sistemul fiscal, IRS ar trebui sa inceapa sa raporteze datele privind declaratiile fiscale pe baza de rasa, ceea ce in prezent nu face. Si, a recomandat ea, ,,fiecare propunere viitoare a Congresului pentru reforma fiscala ar trebui sa vina cu o declaratie de impact rasial”.