O platforma de inregistrare online ,,nefunctionala” a adaugat complicatiilor cu care se confrunta procesul de vaccinare COVID-19 in Croatia.
Pe masura ce in Croatia sosesc in sfarsit mai multe doze de vaccinuri COVID-19, problemele continua atunci cand vine vorba de inregistrare, in special prin intermediul platformei nationale online, CijepiSe [Vaccineaza].
“M-am asteptat ca platforma CijepiSe sa functioneze, deoarece pandemia a durat atat de mult timp”, a declarat Mia Biberovic, editorul executiv al site-ului de tehnologie croata Netokracija, pentru BIRN.
,,Am presupus ca pregatirile s-au facut destul de devreme”, a spus ea, concluzionand ca din pacate, nu a fost cazul. In consecinta, a mentionat ea, un numar mic de persoane care au solicitat online un jab sunt invitati sa se vaccineze.
Zilele trecute, mass-media a raportat probleme cu platforma, care au costat 4,4 milioane de kuna, sau aproximativ 572.000 de euro. Vineri, mass-media a raportat ca datele primelor 4.000 de persoane care au solicitat vaccinarea prin intermediul platformei in timpul fazei de testare din februarie au fost sterse.
Apoi, ministerul sanatatii a respins rapoartele despre stergere si a spus ca datele relevante pentru efectuarea programarilor de vaccinare nu s-au conectat in cazul a 200 de cetateni care au rezervat vaccinari in timpul testului de testare.
,,Problema este, mai intai, ca versiunea de test a aparut atunci cand [sistemul] nu era inca functional. In al doilea rand, [in faza de testare] nu au existat observatii cu privire la protectia datelor utilizatorilor, adica modul in care datele utilizatorilor lasati acolo vor fi utilizate “, a remarcat Biberovic, care a fost si el dintre cei care au aplicat in timpul testului de testare.
“Din cate am inteles, datele nu au fost sterse, dar nu au putut fi vazute nicaieri, deoarece erau incomplete … Deci nu sunt sterse, dar, din nou, nu sunt utilizabile, ceea ce este si mai bizar”, a adaugat Biberovic. ,,Acesta este cu siguranta un risc, deoarece cetatenii nu stiu cum sunt utilizate datele lor.”
Programarile de vaccinare in Croatia pot fi comandate prin intermediul platformei online CijepiSe, printr-un call center sau prin intermediul medicilor generalisti, iar toti cei care aplica ar trebui sa fie inclusi pe o singura lista. Cu toate acestea, contactul direct cu un medic s-a dovedit a fi cel mai bun mod de a obtine o intalnire de vaccinare.
Ministerul a declarat sambata ca 198.274 de cetateni au fost inregistrati prin intermediul platformei CijepiSe, dintre care 45.416 au fost vaccinati. Dar aproximativ 40.000 dintre acestia nu au fost invitati prin intermediul platformei, ci prin invitatia directa a medicilor generalisti.
Zvonimir Sostar, seful Institutului de Sanatate Publica Andrija Stampar din Zagreb, a declarat sambata ca platforma nu functioneaza in capitala si ca vor schimba sistemul de inregistrare a vaccinarilor, sfatuind cetatenii sa se inregistreze prin intermediul medicilor generalisti.
La scurt timp, ministerul a promis ca ,,toti cei inregistrati in sistemul CijepiSe vor primi programul de vaccinare”.
,,Poate ca platforma nu functioneaza asa cum am vrut, dar functioneaza suficient de bine pentru a face fata provocarilor vaccinarii. Am citit in ziare ca sistemul de vaccinare s-a prabusit. Nu este adevarat! Crestem numarul zilnic de vaccinari “, a declarat duminica ministrul Sanatatii, Vili Beros.
Cu toate acestea, Comisia pentru conflictul de interese, un organism independent de stat insarcinat cu prevenirea conflictelor de interese intre interesele private si publice din sectorul public, a confirmat marti ca a deschis un dosar impotriva lui Beros. Vine dupa ce mass-media a raportat ca ministrul are legaturi cu compania care a proiectat platforma CijepiSe. Ministrul neaga orice actiune gresita.