Nomofobie: pericolul dependentei de telefoane mobile

Majoritatea studiilor spun ca oamenii isi verifica telefoanele de aproximativ 150 de ori pe zi. Este un tic obsesiv care literalmente ne face mai putin fericiti.

Dar cum sa incalcam obiceiul atunci cand smartphone-urile sunt un instrument necesar muncii noastre si vietii noastre sociale?

Din ce in ce mai mult, tehnologiile au un rol foarte influent in vietile noastre. Serviciul pe care ni-l ofera, precum si facilitatile si confortul pe care il ofera, ne ingreuneaza sa ne descurcam fara ele.

Dependenta digitale , fie in ceea ce priveste un mobil , tableta sau alt dispozitiv electronic, creeaza aceleasi conexiuni cerebrale care opiacee , de asemenea , generatoare de singuratate, izolare si depresie , conchide un studiu realizat de oamenii de stiinta de la San Francisco State University ( SUA) si colectate de jurnalul NeuroRegulation.

Nomofobia afecteaza in special adolescentii si preadolescentii, deoarece ei s-au nascut in aceasta „epoca digitala” in care suntem cu totii „hiperconectati”. De asemenea, intervalul de varsta al persoanelor cele mai afectate variaza intre 12 si 23 de ani. Este o etapa riscanta, deoarece acceptarea anumitor prieteni este cautata sa se identifice ca facand parte dintr-un grup. Unii experti subliniaza ca fetele au un indice de risc mai mare pentru nomofobie . Explicatia pentru aceasta este ca legaturile emotionale pe care femeile le stabilesc prin telefon sunt mai puternice. Exista psihologi care numesc aceste tipuri de relatii, numindu-le „ relatii lichide” in care tinerii, in loc sa-si exprime toate emotiile si sentimentele verbal si fata in fata, o fac prin intermediul unui ecran sau al unor emoticoane.

Smartphone-urile sunt o parte cheie a vietii majoritatii oamenilor, permitandu-ne sa fim conectati si informati in permanenta. Dezavantajul este ca multi dintre noi suntem de asemenea dependenti de sunete, vibratii si alte alerte de pe dispozitivele noastre, neputand ignora noi e-mailuri, texte si imagini.

Acum, noile cercetari conduse de Erik Peper si Richard Harvey dezvaluie ca consumul excesiv de smartphone-uri este similar cu orice alt tip de abuz de substante.

„Dependenta de comportamentul utilizarii smartphone-ului incepe sa formeze conexiuni neurologice in creier similar cu modul in care oamenii care iau Oxicodona pentru ameliorarea durerii o experimenteaza, de exemplu”, a explicat Peper.

In plus, dependenta de social media poate avea un efect negativ asupra conexiunii sociale. Intr- un sondaj efectuat asupra a 135 de studenti de stat din San Francisco, Peper si Harvey au descoperit ca studentii care au folosit telefoanele au raportat mai frecvent niveluri mai mari de izolare, singuratate si anxietate.

Ei cred ca singuratatea este in parte o consecinta a inlocuirii interactiunii fata in fata cu o forma de comunicare in care limbajul corporal si alte semnale nu pot fi interpretate. De asemenea, ei au rezolvat ca acesti aceiasi elevi faceau multitasking aproape constant in timp ce studiau, se uitau la alte media, mancau sau participau la cursuri. Aceasta activitate constanta lasa putin timp pentru ca corpurile si mintile sa se relaxeze si sa se regenereze si, de asemenea, duce la efectuarea „semi-sarcinilor”, adica atunci cand ajungem sa facem doua sau mai multe sarcini in acelasi timp, dar de fapt jumatate din cantitate decat ar trebui in comparatie cu concentrarea pe o sarcina la un moment dat.

Expertii avertizeaza ca dependenta digitala nu este vina noastra, ci dorinta industriei tehnologice de a creste profiturile companiilor. „Mai multi ochi, mai multe clicuri, mai multi bani”, spune Peper. Notificari, vibratii si alte alerte pe telefoanele si calculatoarele noastre ne fac sa ne simtim obligati sa le urmarim activand aceleasi cai neuronale din creierul nostru care ne-au alertat candva despre un pericol iminent, precum un atac al unui tigru sau al altui pradator mare. „Dar acum suntem rapiti de aceleasi mecanisme care ne-au protejat candva si ne-au permis sa supravietuim, datorita informatiilor cele mai banale ”, lamureste el.

Nu totul este negativ. In acelasi mod in care ne putem antrena pentru a manca mai putin zahar, de exemplu, ne putem asuma si sa ne antrenam pentru a fi mai putin dependenti de dispozitivele noastre.