In primul rand, trebuie sa recunoastem ca Dark este un serial perfect, din faptul ca incredibilele sale credite de deschidere ne-au spus povestea de la inceput (si o intelegi in timp ce privesti capitolele) si s-a terminat cu modul in care arata ca timpul este doar o iluzie si ca poate exista o alta versiune a noastra care traieste viata pe care nu am avut-o niciodata, iar povestea nu ar putea avea un final mai bun.
Inainte de a intra in detalii, este important sa ne acordam un moment pentru a recunoaste geniul creatorilor acestui serial Netflix (inspirat din unele filme clasice) care nu numai ca are cea mai buna fotografie, coloana sonora si scenarii, dar a avut clar si un plan. de la inceput si a reusit sa o tina ascunsa pana la sfarsit. Este vorba despre calatoria in timp, dar ne aminteste si ca tot ceea ce facem, oricat de nesemnificativ ar parea, are consecinte.
Intuneric incepe cu o problema imposibila, disparitia unui baiat care declanseaza o serie de evenimente conectate intr-un orasel, numit Winden, care este la doar cateva zile distanta de a fi sters de pe harta de o apocalipsa care va distruge lumea si centrul celor doua personaje, Martha si Jonas, ale caror destine sunt legate prin timp si spatiu.
Sezonul 3 incepe pe masura ce Winden Knot pare sa devina din ce in ce mai complicat, Jonas si Martha, care fac parte din cel mai stramb arbore genealogic din istorie, descopera ca nu exista doar linii temporale diferite, ci lumi diferite in care viata lor ia cai diferite. , dar marcata de o serie de evenimente similare care duc intotdeauna la acelasi rezultat, iar acum trebuie sa incerce sa-si dea seama de toate pentru a salva oamenii pe care ii iubesc si pentru a se salva pe ei insisi.
Problema?
Tot ceea ce cred ca stiu face parte dintr-un joc de manipulare dezvoltat de Adam si Eva, care sunt versiunile adulte ale lui Jonas si Martha, care incearca sa manipuleze destinul pentru a-si salva propriile lumi (dupa ce descopera ca doar unul te poate salva).
La fel ca Avengers: Endgame, Dark ne prezinta posibilitatea de a calatori in timp, dar fara a schimba trecutul, existenta lui Adam si a Evei inseamna ca lucrurile s-au intamplat deja, asa ca tot ceea ce fac personajele in timpul calatoriilor lor in trecut nu face decat sa imparta cronologia. pentru a crea o noua realitate, ei chiar nu pot sterge ceea ce sa intamplat deja si asta inseamna ca nu pot face mare lucru pentru a rupe acel ciclu, pana cand Claudia descopera ca tot ceea ce traiesc (si din ceea ce Jonas si Martha sunt inceputul si sfarsitul) face parte dintr-o realitate care nu exista, o eroare care provine dintr-un experiment esuat care fragmenteaza realitatea si creeaza acel nod imposibil care a condamnat orasul Winden sa fie distrus din nou si din nou.
Acest detaliu similar cu Endgame este ceea ce ii permite lui Jonas sa fie viu si mort in acelasi timp, este ca pisica lui Schrodinger, pisica din interiorul cutiei are doua posibilitati, sa fie vie sau moarta, asa ca, scotandu-l pe Jonas din cronologia lui. de fapt creeaza inca o fractura care se separa de cronologia originala, permitand existenta a doi Jonas si doua Martha.
(Dark demonstreaza practic ca teoria calatoriei in timp Inapoi in viitor nu este corecta si ca nimic din ceea ce a facut Marty nu ar putea impiedica soarta parintilor sai, asa ca nu s-ar putea sterge din existenta, pentru ca daca nu a existat nu ar exista. calatoreste in timp si daca nu calatoreste in timp nu strica intalnirea parintilor).
Einstein spusese deja „ceea ce numim spatiu implica si timp, de aceea se numeste spatiu-timp; orice ai face spatiului, se intampla si timpului.”
Eva si Adam sunt prea intentionati sa se invinga unul pe celalalt incat ei insisi nu isi dau seama ca lumile lor nu ar fi trebuit sa existe niciodata, dar Claudia reuseste sa-si dea seama si sa rupa propriul ciclu pentru a le arata lui Jonas si Martha ca exista o cale de iesire, dar pentru asta ar trebui sa sacrifice si sa corecteze un moment in timp care a provocat dezastrul. Aici, durerea unui om de stiinta este factorul declansator si ei trebuie sa remedieze asta pentru a preveni crearea lumile lor (un fel ca atunci cand Eleven deschide portalul spre Susul in jos).
Versiunile pentru tineri, adulti si batrani ale fiecarui personaj au fost sortite sa repete mereu acelasi lucru si Claudia a fost cea care a reusit sa-si dea seama ca totul a inceput cu ceasornicarul/omul de stiinta Tannhaus (descendentul creatorilor Sic Mundus) si moartea fiului sau, iar corectarea acesteia a fost esentiala pentru a opri nodul si a provoca disparitia mai multor personaje care au aparut din acea fractura in realitate si care pareau sa faca parte din aceeasi familie, de la Noah si Agnes pana la Bartosz si Silja (care se transforma in a fi sora lui Jonas).
De ce nu au putut supravietui Jonas si Martha?
Cei doi eroi ai acestei povesti sunt un produs al paradoxului timpului care apare dupa experimentul lui Tannhaus de a-si recupera fiul, pe de o parte, Jonas exista doar pentru ca Mikkel exista si calatoreste inapoi in timp ca un copil, iar Mikkel si Martha exista doar. pentru ca Ulrich exista, dar Ulrich este fiul lui Tronte, care este fiul lui Agnes (sora lui Noe), care la randul ei este fiica lui Silja si Bartosz, iar Silja este fiica Hannei, care s-a nascut in trecut dupa aceea. ea calatoreste inapoi in timp si incepe o relatie cu tatal Claudiei (Egon).
Bartosz este de fapt strabunicul Marthei, ceea ce inseamna ca toate acele personaje care pareau sa fie in centrul haosului fac de fapt parte din aceeasi familie, care exista doar pentru ca au fost facute o serie de calatorii in timp care au creat paradoxul. Fara masina Tannhaus, acel paradox nu exista, nu exista calatorie in timp si, prin urmare, Silja nu exista, Ulrich nu exista, Mikkel nu calatoreste in timp si Jonas si Martha nu se pot naste.
La fel ca Jonas si Martha, multe alte personaje au fost create cand timpul s-a scurs si fac parte din aceeasi familie si nu exista in lumea originala. In final, ii vedem pe Regina, Katharina, Hanna, Peter Doppler si alte cateva personaje care iau cina impreuna, fiind prieteni fara existenta acelor personaje care complicau totul.
Pe partea Nielsen, Silja a disparut pentru ca era fiica lui Hannah si Egon. Agnes si Hanno nu s-au nascut niciodata si asta ii ucide pe Tronte, Ulrich, Mads, Martha, Magnus si Mikkel. Mikkel nu devine Michael Kahnwald, asa ca dispare si Jonas Kahnwald.
Cat despre Doppler, cu Silja plecata, Hanno (Noah) nu s-a nascut niciodata, nu a cunoscut-o niciodata pe Elisabeth Doppler si nu a avut-o niciodata pe Charlotte, iar Charlotte nu a avut-o niciodata pe Elisabeth si Franziska.
Cat despre Claudia Tiedemann, se pare ca moare si in lumea originala, dar este clar ca ea a existat si a avut-o pe Regina, care apare in aceasta ultima scena mancand cu prietenii ei si vorbind despre ce ar face ei daca ar fi in apropiere. sfarsitul lumii.. Regina exista deja in 1986, cand Tannhaus a creat masina pentru a-si recupera fiul, asa ca nu a putut fi stearsa din existenta, plus Claudia confirma ca Tronte nu este tatal ei.
Pe de alta parte, acei barbati misteriosi cu cicatricea pe buza puteau sa faca atatea sarituri in timp pentru ca s-au nascut din paradox, sunt produsul unirii a doua lumi si care le-a permis sa se miste liber prin timp si spatiu. , si manipuleaza totul astfel incat lucrurile sa se intample asa cum „ar trebui” sa se intample, dar, stergandu-i pe Jonas si Martha, ele nu mai exista.