Cu siguranta ati auzit de multe ori cuvantul „inovatie” in mai multe contexte. Companii inovatoare, idei inovatoare, oameni inovatori. Dar stii exact ce este inovatia? Pe parcursul acestei postari vom studia ce este inovatia, ce tipuri de inovatii exista si cum difera fiecare dintre ele.
Definitia inovatiei
Daca te-ai oprit vreodata sa te gandesti la ce obiecte, idei sau oameni sunt inovatoare, pot veni in minte lucruri precum smartphone-uri, aspiratoare robot, masini electrice sau chiar telefoane mobile care se indoaie. Si toate au ceva in comun, ca sunt foarte avansate din punct de vedere tehnologic.
Cu toate acestea, este obisnuit sa confundam inovatia intr-un context de mari progrese tehnologice si sa credem ca ceva inovator este ceva foarte nou si are o cantitate mare de tehnologie disruptiva. Dar, mult mai departe de realitate, ceva foarte avansat nu trebuie sa fie inovator in sine.
Adevarata inovatie este definita de impactul pe care o schimbare il are asupra experientei utilizatorului final a clientului. Cu alte cuvinte, doar daca o schimbare imbunatateste experienta finala de utilizare de catre client, atunci va fi o schimbare inovatoare.
Este adevarat ca aceste schimbari sunt de obicei asociate cu inovatii tehnologice majore. In cazul smartphone-ului care se pliaza, a avea un ecran mai mare imbunatateste experienta utilizatorului (il poti folosi pentru a citi mai bine) si este o schimbare care s-a produs datorita tehnologiei. Dar, asa cum am spus mai inainte, nu trebuie sa fie asa.
Gandeste-te la PillPack, o companie din Statele Unite care se ocupa de analizarea ce medicamente trebuie sa iei la fiecare ora si iti organizeaza pastilele in plicuri mici cu orele indicate de luare a acestora. Astfel, va trebui pur si simplu sa luati tot continutul unui plic la ora indicata si nu va trebui sa va faceti griji pentru nimic altceva. Aceasta inventie este extrem de inovatoare (pentru ca imbunatateste aderenta la tratamentul farmacologic facandu-l mult mai simplu) si la nivel tehnic au adunat doar pastile in interiorul unui plic cu o data si un nume. Atat de inovator incat Amazon a achizitionat aceasta companie pentru suma de 753 de milioane de dolari.
Ce tipuri de inovatii exista ?
Acum ca intelegeti ce este inovatia, vom studia ce tipuri exista. Ele sunt in esenta aceste 3 tipuri:
- marginale
- incrementale
- perturbatoare
Pentru aceasta, trebuie sa facem o mica reamintire a ceea ce este propunerea de valoare.
Propunerea de valoare
Amintiti-va ca produsele si serviciile vin pe lume pentru a rezolva probleme. Niciun produs nu ar fi cumparat daca nu ne-ar face viata mai usoara intr-un fel. Cu cat problema pe care o rezolva este mai intensa, cu atat produsul respectiv va avea mai mult succes.
Ei bine, propunerea de valoare este cat de bine rezolva produsul dvs. o problema existenta. Asta ii va face sa -ti cumpere produsul impotriva concurentei.
Acum sa ne uitam la cele 3 tipuri de inovatii:
Inovatie marginala
Acest tip de inovatie consta in imbunatatirea propunerii de valoare a unui produs sau serviciu.
Avem exemplul ColaCao. Propunerea sa de valoare este de a face paharele noastre de lapte (sau apa) mai bogate si mai apetisante, cu o aroma buna de ciocolata.
Cum facem un ColaCao inovator? Cu ColaCao turbo, care ne permite sa facem aceeasi functie, dar mai rapid si chiar si in laptele rece.
Inovatie incrementala
Dupa cum sugereaza si numele, inovatia incrementala consta in cresterea propunerii de valoare a unui produs sau serviciu.
Daca produsul obisnuia sa faca A, acum odata cu schimbarea il facem sa faca A + B si astfel va fi mai atractiv pentru client, deoarece ii imbunatateste experienta utilizatorului. Retineti ca nu de fiecare data cand un produs face mai multe lucruri il face mai atractiv.
De exemplu, sa ne gandim la o husa de telefon mobil. Propunerea sa de valoare este de a va proteja smartphone-ul de lovituri si caderi. Putem face inovatii incrementale prin cresterea propunerii de valoare, ca in cazul din urmatoarea imagine:
Daca va dati seama acum, aceasta husa mobila nu numai ca va protejeaza mobilul de lovituri si caderi, dar va va proteja si impotriva amenintarilor din mediu printr-un mic taser.
Am extins propunerea de valoare a copertei. Nu va mai protejeaza doar mobilul (A), ci va protejeaza si mobilul si va protejeaza (A+ B). Este o inovatie incrementala.
Inovatie radicala
Acesta este tipul de inovatie cu care sunteti cel mai probabil familiarizat. Inovatia radicala este crearea unei propuneri de valoare complet noi pentru un produs sau serviciu.
Acest lucru se datoreaza faptului ca este o inventie cu un impact extraordinar care rezolva o problema de care poate nu eram constienti si de care ne dam seama odata ce folosim produsul sau serviciul. Cateva exemple sunt telefonul, prima masina, computerele personale si, bineinteles, internetul.
Inovatie deschisa
Pe de alta parte, inovarea deschisa este o tendinta care a castigat multa putere in ultimii ani si este din ce in ce mai urmarita de companiile din intreaga lume. Consta in importarea de noi procese datorita cooperarii cu profesionisti sau organizatii externi. Obiectivul este de a adauga capacitati comune prin promovarea fluxului intern si extern de cunostinte. Pe scurt, inovatia deschisa provoaca ideea ca creativitatea trebuie sa vina din interiorul unei companii.