Dupa luni neobisnuit de golite de turisti, Valencia ii intampina din nou pe vizitatori. Sosind din alte parti ale Spaniei si din lume, printre ele au fost turnate sculpturi gigantice, de aproximativ 12 metri inaltime, care anima unele dintre strazile si colturile sale.
Artistul londonez Julian Opie semneaza acest set de 16 piese, creat special pentru aceasta expozitie, care includ figuri colosale, cuburi de lumina si panouri animate. In toate, figura umana si activitatea cotidiana sunt protagoniste.
Arta care debordeaza muzeele
Promovata de Fundatia Hortensia Herrero (este una dintre activitatile incadrate in cadrul proiectului viitorului Centru de Arta cu acelasi nume care isi va deschide portile in vechiul Palat Valeriola) si curatoriata de Javier Molins, expozitia artistului britanic este distribuita intre Piata Patriarhului, manastirea si o sala a Centrului Cultural La Nau (fostul Rectorat) al Universitatii din Valencia, putand fi vizitate pana pe 19 septembrie.
In acest fel, esantionul „depaseste marginile obisnuite ale unui muzeu pentru a lua strazile din centrul Valencia”, explica responsabilii.
Dintre piese se remarca doua sculpturi din otel de 12 metri inaltime si cantarind 6 tone -nevazute pana acum- care ocupa piata Colegio del Patriarca si vor schimba peisajul orasului pentru cateva luni.
„Piesele reprezinta doua figuri umane, oameni din mediul meu, pe care ii surprind in desfasurarea unei activitati zilnice”, detaliaza despre sculpturi Julian Opie (Londra, 1958). «Aceste lucrari se concentreaza pe figura umana in miscare, plimbandu-se prin oras, singura sau in mijlocul unei multimi; mergand, alergand sa prinda un tren sau asteptand in piata cu bratele incrucisate”, adauga el.
Alaturi de ei este aratat un grup sculptural de patru plimbari de peste doi metri a caror provenienta sunt fotografii pe care Opie le face unor anonimi care circula pe strada. „Aceste piese par, mai mult decat sculpturi, desene in trei dimensiuni. Si este ca toata opera creatorului britanic isi are originea in desen, primul gand vizual al fiecarui artist”, explica curatorul expozitiei.
In dialog cu Luis Vives
Expozitia continua in manastirea din La Nau cu cateva figuri care dialogeaza cu statuia lui Luis Vives. Este vorba despre „piese contemporane care se confrunta cu o sculptura din secolul al XIX-lea de Jose Aixa”, explica Molins.
Statuia academica reprezinta un umanist renascentist care s-a nascut in Valencia, „dar sa mutat in tara lui Julian Opie pentru a lucra la curtea lui Henric al VIII-lea impreuna cu prietenul si colegul sau Thomas More”. Acum aceste sculpturi merg pe sens invers celui al lui Luis Vives si calatoresc de la Londra la Valencia pentru a-i aduce un omagiu ganditorului.
Artistul insusi i-a multumit umanistului valencian pentru ca „l-a lasat sa imparta spatiu cu el”, precum si oportunitatea” care i s-a oferit de a realiza o propunere cu atat de mult „risc”, precum aceste sculpturi mari.
Bucurie si miscare
Promotoarea initiativei, Hortensia Herrero, insotita de sotul ei, omul de afaceri Juan Roig, a explicat ieri joi in cadrul vernisajului expozitiei ca l-a ales pe Opie pentru ca „este vesel, minimalist si s-a alaturat imediat cauzei, si are si lucrarile lor. activitatea, miscarea de care avem atata nevoie acum”. Pe scurt: „Vreau sa fie o lauda pentru miscare”.
Expozitia este completata cu doua casete luminoase, doua cuburi cu mai multi walker si binecunoscutele lor animatii pe ecrane LED, viziuni ale multimilor anonime care isi desfasoara activitatea zilnica in marile orase, in acelasi stil cu frizele artei egiptene antice, in simtul personajelor cu trasaturi faciale ascunse.
Pentru Molins, Opie „du acea miscare la maximum de expresie” si a apreciat ca a acceptat provocarea acestei expozitii intr-un moment dificil din cauza pandemiei. Ca sa dau un exemplu, inainte de a incepe lucrul abia vazuse spatiul prin apeluri video. Chiar si asa, a dorit sa participe cu valoarea adaugata a celor doua „cele mai mari sculpturi pe care le-a facut vreodata”»
Influentat de benzi desenate si jocuri video, artistul, unul dintre profilele contemporane cu cea mai mare proiectie internationala, se caracterizeaza prin figurile sale contemporane pline de miscare, dar care contin si „o incarcatura istorica, din trecut”.
In total, in expozitie apare imaginea a 47 de persoane, uneori cunoscute si altele anonime, pe care le-a portretizat, „unii care par mai inalti, altii mai dinamici” dar care alcatuiesc un grup „care face expozitia speciala”.
Dupa expozitiile temporare ale lui Manolo Valdes, Tony Cragg si Jaume Plensa din Orasul Artelor si Stiintelor, Fundatia Hortensia Herrero reia organizarea de expozitii monumentale de sculptura ale artistilor internationali. „Este imbucurator sa poti aduce arta lui Julian mai aproape de valenciani”, adauga Herrero.
Pe langa viitorul Centru de Arta care va gazdui din 2023 lucrarile colectiei proprii a Hortensiei Herrero si expozitiile temporare ale artistilor internationali, fundatia a reabilitat, printre alte actiuni, biserica San Nicolas si Colegio del Arte Mayor de la Seda.