Autostrazile pentru biciclisti sunt noul trend. Ce va face Romania?

Pe cand Bucurestiul se chinuie sa lateasca pistele de biciclete la dimensiunea legala impusa de UE, Federatia Ciclistilor din Europa (ECF) se preocupa de cu totul alte chestiuni. Cum ar fi autostrazile pentru biciclisti.

Ce sunt acestea? Asa numitele „FAST CYCLING ROUTES” sunt piste de biciclete care trebuie sa intruneasca urmatoarele criterii:

– Sa aiba cel putin 5km lungime– Sa aiba o latime de cel putin 3 metri daca sunt pe un singur sens sau 4 metri daca sunt cu dublu sens– Sa fie separate de traficul motorizat si de cel pietonal– Sa evite urcarile abrupte– Sa evite opririle frecvente prin oferirea prioritatii in intersectii, astfel incat viteza medie sa fie de cel putin 20km/h– Sa ofere mentenanta, servicii pentru timp de iarna, iluminat public, statii de service etc

Pe langa aceste criterii, autostrazile pentru biciclisti trebuie sa intruneasca si consitiile unei piste de biciclete normale, adica:

Siguranta Coerenta Traseu direct Confort Atractivitate

Potrivit ECF, autostrazile pentru biciclisti ar putea duce la economii majore in ceea ce priveste decongestionarea traficului, cheltuieli de sanatate si poluare. De asemenea, potrivit unui studiu realizat intr-o zona a Germaniei , 100 km de autostrada pentru biciclisti ar putea elimina 50.000 de masini de pe reteaua de drumuri in fiecare zi.

Prima astfel de autostrada a fost construita in 2003 in Danemarca, pentru ca modelul sa se extinda ulterior in mai multe zone ale tarii, iar apoi si in alte tari (Anglia, Franta, Belgia, Suedia, Germania etc).

Un exemplu de proiect de autostrazi cicliste ar putea deveni RS1, un proiect de 101 km lungime ce va lega mai multe orase mari din zona Rurh a Germaniei. Proiectul este programat spre finalizare pana in 2020, cu un cost estimat la 183 mil euro. Proiectul RS1 are potentialul de a converti 52.000 de deplasari cu masina in deplasari cu bicicleta. In fiecare zi.

La fel, in Londra, opinia publica sustine ideea implementarii asa numitelor Cycle Superhighways in proportie de 73% – atentie: CHIAR DACA CONSTRUCTIA ACESTORA VA MICSORA SOSELELE PENTRU MASINI!

73% pare imposibil in Romania in my lifetime pentru o astfel de propunere, dar daca undeva se poate, sa speram ca se va putea si la noi la un moment dat: normalitatea sa fie sa ai masina, dar sa o folsesti doar pentru vacante sau pentru situatiile in care ai de carat marfa. Iar pentru restul drumurilor sa existe bicicleta, metroul, autobuzul.

Viitorul este destul de clar, zarurile au fost aruncate: avem prea multe masini pentru planeta asta. Ori gasim alta, ori gasim alta solutie de deplasare.