Dupa accidentul tragic de pe platourile de filmare din „Rust” din aceasta saptamana, se pun intrebari despre de ce armele de recuzita pot fi letale. Avand in vedere intentia lor de a imita mai degraba decat de a replica armele de foc reale, se pare ca ar trebui sa fie imposibil pentru ei sa faca vreo dauna serioasa.
Cu toate acestea, dupa cum arata mai multe incidente dezastruoase din istoria cinematografiei, acestea nu sunt intotdeauna atat de sigure pe cat ar trebui sa fie. Armele de prop sunt din nou in centrul atentiei dupa ce directorul de film al filmului „Rust” Halyna Hutchins a murit, din pacate, intr-un accident pe platourile de filmare.
Potrivit martorilor, incidentul a avut loc cand Baldwin filma o scena de filmare pentru noul film, un western care povesteste in mod ironic moartea accidentala a unui fermier. Atat Hutchins, cat si regizorul filmului, Joel Souza, au fost raniti in incident, iar directorul de imagine in varsta de 42 de ani a murit in cele din urma.
Acesta este motivul periculos pentru care pistoalele pot fi si mortale
S-a confirmat ca Baldwin insusi detine controlul pistolului de prop la acea vreme si de atunci a postat o declaratie pe Twitter, exprimandu-si „socul si tristetea fata de tragicul accident care i-a luat viata Halynei Hutchins” . Productia filmului in sine s-a oprit acum.
In general, exista doua tipuri de pistoale de recuzita utilizate pe platourile de filmare. O categorie este o recuzita in cel mai adevarat sens al cuvantului: o replica complet falsa facuta sa arate exact ca lucrul real cu scopul de a induce in eroare publicul.
Iar celalalt sunt armele reale ca accesorii, luand in acelasi timp masurile necesare pentru a se asigura ca acestea sunt cat mai sigure posibil. Acesti inlocuitori nu numai ca au aceeasi greutate ca o arma de foc obisnuita, dar pot fi incarcati si cu munitie speciala, cunoscuta sub denumirea de blank, pentru a recrea imaginile si sunetele unei arme normale trase.
Desi echipamentele specializate sunt manuite pentru utilizarea acestui tip de arme, totusi, datorita capacitatii potential letale a oricarei arme reale, indiferent de ce se trage, aceasta abordare poate fi semnificativ mai periculoasa decat utilizarea unui fals.
Cat de periculoase sunt armele de recuzita?
Datorita riscului inerent de a folosi o arma de foc reala, accidentele au loc pe platourile de filmare, chiar si cu utilizarea reflectoarelor in loc de munitie reala. Spaturile in sine difera de rundele obisnuite din cauza absentei unui glont.
Pentru a recrea sunetul, fulgerul botului si recul observate la tragerea cu o arma normala, cartusele goale au inca carcasa si pulbere, ceea ce inseamna ca lipseste doar proiectilul. Aceasta inseamna ca, daca este suficient de aproape de tinta sa, forta de descarcare a tintei este inca suficient de substantiala pentru a provoca daune grave.
Pentru a asigura siguranta pe platourile de filmare, majoritatea filmarilor care implica arme de foc includ un armurier care este responsabil de intretinerea armelor si de a se asigura ca fiecare arma de recuzita a fost verificata pentru probleme potential letale. Cu toate acestea, chiar si cu masuri de precautie ca acestea, accidentele se pot intampla si se intampla.
Decese cauzate de arme de recuzita
De-a lungul istoriei cinematografiei, au existat mai multe incidente nefericite care au implicat pistoale de recuzita. Cea mai infama dintre acestea este, fara indoiala, moartea actorului Brandon Lee pe platourile de filmare ale filmului cu supereroi intunecati „The Raven”.
Arma implicata fusese incarcata cu cartuse false fabricate necorespunzator, facand ca un glont sa se incadreze in teava armei. Spatiile goale folosite mai tarziu in scena au explodat cu suficienta forta pentru a descarca glontul prins, lansandu-l spre Lee si lovindu-l in abdomen.
Un caz amintit si pentru o arma de recuzita a fost cel din 1984 in care actorul american Jon-Erik Hexum a fost frustrat de intarzierile pe platourile serialului de actiune „Cover Up”. Dupa ce un regizor a decis sa reinregistreze o scena, un Hexum exasperat a apucat un pistol incarcat cu un singur blanc si a intors camera intr-o imitatie a ruletei rusesti.
Ulterior, Hexum si-a plasat pistolul pe cap si a apasat pe tragaci, presupus ca nu constientizeaza pericolul care inca mai vine din folosirea blancurilor. Pistolul a explodat, provocand suficiente daune pentru a provoca o hemoragie masiva a creierului. Desi medicii au reusit sa-l tina in viata, sase zile mai tarziu a fost declarat in moarte cerebrala.
Din fericire, incidente ca acestea raman putine si departe. Totusi, asa cum demonstreaza stirile devastatoare despre ceea ce i s-a intamplat lui Alec Baldwin pe platourile de filmare din „Rust” saptamana aceasta, industria cinematografica moderna poate fi inca plina de pericole. Este de inteles ca multi isi pun acum la indoiala practica continua de utilizare a spatiului alb, avand in vedere riscurile inerente implicate. Dupa un astfel de incident public, ramane de vazut daca se vor lua masuri.