Millesgarden: o poveste de dragoste si arta in Stockholm

Millesgarden este un muzeu frumos si bucolic care a fost, in prima parte a secolului al XX-lea, casa si atelierul cuplului casatorit format din artistii Carl si Olga Milles. Situata foarte aproape de Stockholm, in cadrul idilic al stancii Herserud, pe lacul Vartan, pe insula Lidingo, a fost conceputa ca o gradina pe coasta mediteraneana a Italiei, fiind in prezent unul dintre cele mai vizitate spatii muzeale din Suedia. 

O poveste de dragoste si arta

Olga Granner, nascuta in Austria in 1874, a fost o artista precoce care deja picta portrete excelente pana la varsta de 12 ani. La sfarsitul anilor 1890 si dupa ce a studiat arta la Munchen, a decis sa-si termine studiile la Paris. Acolo, intr-un oras care devenise paradigma avangardei artistice europene in care s-au freat cu creatori de talia lui Paul Cezanne sau Henri Matisse, Olga a devenit intim cu un foarte tanar Carl Milles, un artist care de-a lungul anilor avea devenit cel mai faimos sculptor al Suediei. In 1905, la cinci ani dupa ce s-au cunoscut, s-au casatorit la Munchen.

Carl Milles, cu un an mai tanar decat Olga, si din orasul suedez Lagga, nu a fost niciodata un student foarte bun, asa ca a optat pentru a deveni ucenic de ebanisier, sarcina pe care a combinat-o cu cursuri de noapte profitabile de mestesug in lemn, sculptura si modelaj la Stockholm. Scoala tehnica. In 1897, o bursa acordata de Societatea Suedeza de Mestesuguri ia permis sa calatoreasca la Paris pentru a-si continua studiile in sculptura. Acolo a fost elevul lui Auguste Rodin.

Talentul sau innascut si darurile artistice i-au permis sa expuna una dintre sculpturile sale la Salonul de la Paris, ceea ce i-a adus recunoastere din partea criticilor de arta francezi si i-a permis sa continue sa expuna acolo pana in 1906, an in care, impreuna cu sotia sa Olga, a dobandit o proprietate de pe insula Lidingo, foarte aproape de Stockholm, pentru a ridica un spatiu care sa le aduca impreuna casa si studiourile de arta.

O gradina artistica

Nu este nicio problema sa ajungeti la Millesgarden din Stockholm, dar este de preferat sa luati un autobuz confortabil pana in orasul Torsviks Torg si apoi sa mergeti pe jos aproximativ 10 minute pana la muzeu.

Odata ce treci pragul de intrare, descoperi un loc impunator, cu o puternica influenta italiana, prin care este o placere sa te plimbi, fiind inconjurat de gard viu, cranguri, terase la diferite inaltimi, fantani si iazuri. Si printre toate acestea, diferite sculpturi semnate de Carl Milles, un sculptor inovator care s-a inspirat din mitologia greaca si, de asemenea, din arta culturilor non-europene de a-si concepe lucrarile, sunt descoperite intr-un mod foarte subtil si plasat strategic. Millesgarden era casa pe care o impartea cu sotia sa Olga, iar gradina sa de sculpturi a fost fara indoiala cea mai mare realizare a vietii sale.

O casa si o garsoniera

Casa, proiectata de arhitectul Carl M. Bengtsson, in colaborare cu Olga si Carl MIlles, a fost construita in 1908. In urmatoarea jumatate de secol, Millesgarden sa extins in colaborare cu fratele vitreg al lui Carl, arhitectul Evert Milles.

Intre 1911 si 1913 a fost adaugat un studiu in aer liber sub forma unei aripi de loggia, menit sa imbunatateasca mediul de lucru al lui Carl, deoarece acesta a contractat un caz sever de silicoza prin inhalarea prafului dispersat din sculptura in piatra.

Pe masura ce veniturile lui Milles au crescut din cauza numeroaselor noi comisii de sculptura din anii 1920-1930, mai ales din orase americane emergente, cum ar fi Detroit, St. Louis, Kansas City sau Dallas, acestia au achizitionat proprietati adiacente de-a lungul anilor 1920, de pe versanti spre sud. . Pe langa adaugarea de noi spatii de locuit si de studiu, zona gradinii de sculptura a fost marita.

La moartea lui Carl Milles, la 19 septembrie 1955, Millesgarden era deja o fundatie, care a fost donata poporului suedez pentru a deveni viitorul muzeu care este astazi.

Partile muzeului

Millesgarden este distribuit in diferite zone care va permit sa descoperi atat lucrarile artistice ale cuplului, cat si mediile in care au trait: casa artistilor, atelierul principal al lui Carl, cu lucrari ale sculptorului si, de asemenea, diverse picturi semnate de Olga, precum si gradina unde sunt expuse marea colectie de antichitati clasice romane, grecesti si alte asamblate de Carl Milles, casa Annei, asistenta Carlei, si galeria de arta.

Odata iesit afara, este un lux sa te plimbi prin Parcul Sculpturii, peisajul verde bucolic de vis in care se gasesc cele mai cunoscute lucrari ale lui Milles. Diferite zone recreeaza medii la fel de diferite precum peisajul rural austriac -un colt cu plante si motive tipice austriece-, un cadou de la Milles sotiei sale pentru aniversarea a 50 de ani sau gradinile mediteraneene italiene.

Sculpturi esentiale

In acest spatiu ne putem delecta cu creatii de talia lui Las Chicas Danzantes (1917), El Cantante del Sol (1926), sau La Fuente de Aganippe (1955), finalizate cu putin timp inainte de moartea sculptorului.

In alte cazuri, aceste lucrari sunt replici ale sculpturilor gasite in unele orase din lume, precum Europa si Taurul (1926), cea mai mare fantana din Millesgarden, situata pe terasa inferioara si al carei original se afla in orasul suedez din Halmstad. Iar langa ea, maiestuoasa statuie de bronz a lui Poseidon (1930), inaltime de peste 7 metri, privind neinfricat la mare.  

Dar poate cele mai emblematice sculpturi ale lui Milles, si probabil cele mai fotografiate din tot Millesgarden, sunt Ingerii muzicieni (1949-50), sculptati in Statele Unite si care pot fi vazute in multe dintre fantanile din intreaga lume semnate de sculptor.. Sunt ingeri goi care canta la diferite instrumente de suflat.

Drept ramas bun, nu exista vizitator care sa nu faca o oprire la mormintele simple ale Olgai si ale lui Carl Milles, care se odihnesc impreuna in locul in care si-au trait povestea lor deosebita de dragoste si pentru care au simtit o pasiune artistica ireprimabila de-a lungul vietii.