Marsilia este al doilea oras ca marime din teritoriul galic, dar este poate cel mai putin francez din intreaga tara. Pe strazile sale mergi alaturi de oameni de diferite culori de piele si crezuri. Pentru ca orasul este o destinatie turistica atractiva pentru vizitatorii din intreaga lume si, de asemenea, pentru ca de zeci de ani a fost portul de intrare in Franta pentru mii si mii de emigranti din tarile situate la sud de Mediterana.
In acest fel, acea mare, care a adus mereu bogatie orasului, si-a transformat infatisarea, precum si modurile de viata si traditiile.
Vieux Port ramane locul de intalnire pentru localnici si nou-veniti
Un exemplu foarte clar este gastronomia sa. Supa de bouillabaisse este preparatul prin excelenta cu fructe de mare, dar adevarul este ca astazi se poate spune ca sunt tipice si frigaruile de cuscus sau de miel cu condimente orientale. Sau in Marsilia barurile ofera un tip de mancare care ne aminteste de vremea vermutului din Spania. Este asa-numitul apero unde nu lipsesc portiile de carnati sau aluat care se pot bau cu bere sau vin, dar si cu pastis, anasonul de Marsilia consumat cu pasiune in toata Franta.
Acest amestec de arome si arome a ajuns mereu la bordul navelor care acosteaza in port. Astazi este una dintre cele mai importante din sudul Europei si, avand in vedere traficul sau neincetat, are facilitati moderne in cartierul Joliette. Dar adevarul este ca atunci cand ne gandim la portul Marsilia, ceea ce ne vine in minte este Portul Viet.
Navigatorii greci ar sosi aici acum aproximativ 2.600 de ani. Aceasta a fost prima civilizatie care a pus piciorul in Marsilia, dar de-a lungul secolelor au debarcat toti cei care au navigat pe Mediterana.
Astazi, Vieux Port ramane locul de intalnire pentru localnici si nou-veniti. Este epicentrul Marsiliei, fie datorita numeroaselor baruri, restaurante sau teatre din vecinatatea sa, fie datorita divertismentului stradal. Dimineata, langa barcile lor mici, marinarii isi ofera captura proaspata, dupa-amiaza ies vanzatorii de ceai sau tatuatori cu henna, iar noaptea, sunt spectacole nesfarsite ale artistilor stradali.
Pe scurt, vitalitatea sa aminteste de unele piete din Africa de Nord, unde viata, arta si afacerile apar pe strada. Tot aici, dar suntem in Europa si asta se reflecta in detalii. Unul dintre ele este Mirror Pavilion construit recent de prestigiosul studio Norman Foster, care a dat Vieux Port o nota de modernitate cu simplitatea otelului inoxidabil in care toti turistii vor sa se vada reflectati.
De asemenea, tipic modernitatii europene este si cantitatea mare de transport public care traverseaza aceasta zona. Autobuzele, metroul sau tramvaiul din apropiere va duc oriunde in metropola. Din Vieux Port, puteti merge rapid la plaje precum Catalans de langa Far, sau la elegantul Palat Longchamps, renumit pentru gradinile sale si pentru adapostirea Muzeului de Arte Frumoase.
Tot din Vieux Port se poate urca pana la biserica Notre Dame de la Garde, situata in cel mai inalt punct din Marsilia. Se afla la 162 de metri deasupra nivelului marii, inaltime suficienta pentru a contempla orasul si pentru a adaposti Fecioara de la Guardia venerata de marinari, care atarna ofrande sub forma de barci mici suspendate in interior.
Acesta este cel mai faimos templu din Marsilia, dar nu si cel principal. Acea distinctie este acordata Catedralei La Major. O biserica neobizantina construita in secolul al XIX-lea aproape pe malul marii. De fapt, este practic blocat intre ape, port si cel mai tipic cartier din Marsilia: Le Panier.
Fara indoiala ca este un oras multicultural care se adapteaza secolului XXI. Un exemplu in acest sens este repertoriul arhitecturii contemporane din cartierul Joliette. Sau Pavilionul cu oglinzi mentionat mai sus din Vieux Port renovat si pietonal. Inca o performanta a transformarii profunde pe care a presupus-o sarbatorirea Capitalei Culturale Europene in 2013.
In acel an au fost inaugurate mai multe infrastructuri de prim nivel. Cu toate acestea, cel mai izbitor dintre acestea a fost MUCEM, Muzeul Civilizatiilor Europene si Mediteraneene. O cladire inedita al carei nume reflecta obiectivul sau, de a fi noul exponent a ceea ce a fost intotdeauna Marsilia: un loc de intalnire intre culturile din nord si sud, est si vest.
Dar aceasta nu este numai filozofie. Orasul are foarte clar aceasta vocatie. Prin urmare, la prezenta portului sau maritim, trebuie sa adaugam comunicatiile sale terestre. Mai ales gara Saint Charles modernizata.
Acolo ajung caile ferate regionale care trec prin Provence si Coasta de Azur, dar si alte trenuri de mare viteza care leaga Marsilia cu orase europene precum Bruxelles sau Frankfurt, pe langa Barcelona sau Madrid datorita Renfe-SNCF in Cooperare, care ofera mai multe trenuri AVE zilnic.intre Spania si Franta. O modalitate confortabila de a face turul sudului Frantei, intotdeauna cu prezenta Marii Mediterane langa noi.