Succesul mondial al serialului de televiziune Cernobil a adus o noua generatie de turisti pe scena celui mai grav accident nuclear din istorie, unde isi fac selfie -uri si fura obiecte abandonate, spre disperarea ghizilor locali.
Miniseria lantului american HBO, un succes de critica si de public, reinvie orele tragice ale acestei catastrofe care a raspandit un nor radioactiv in toata Europa dupa explozia unui reactor la aceasta centrala nucleara sovietica in 1986.
In prezent, zona din jurul fabricii pe o raza de 30 km in nordul Ucrainei este inca nelocuita, dar o mica parte a fost deschisa turistilor.
In ultimele luni, ei au cautat cu precadere locatiile vazute in serial -filmate in cea mai mare parte in Lituania, regreta un ghid oficial al locului, Ievgen Goncharenko. „Nu au nevoie de informatii, vor doar sa faca selfie -uri ”, adauga el.
Oleksandr Sirota, directorul Centrului de Informare Publica Cernobil, spune ca unele agentii de turism vand acum o vizita la Cernobil ca „junk food”, adica ca o experienta turistica rapida si usor accesibila.
Iar tendinta va continua, intrucat presedintele ucrainean Volodimir Zelensky a semnat in iulie un decret menit sa incurajeze dezvoltarea turismului in zona.
Louis Carlos, un turist brazilian in varsta de 27 de ani, nu stia nimic despre Cernobil inainte de a viziona serialul HBO. Acesta „a fost ceea ce m-a motivat sa vin in Ucraina”, spune el.
„Daca oamenii vin aici sa inteleaga ce s-a intamplat si incearca sa invete, este un lucru bun”, se apara el, in timp ce un prieten ii face o fotografie in fata fabricii.
„Unde sunt mutantii?”
Unele agentii de turism ucrainene si-au adaptat deja oferta pentru a le arata turistilor locuri cheie din serie, oferind in acelasi timp si alte activitati, cum ar fi caiacul in raurile situate in jurul zonei de excludere.
Nu a fost insa necesar sa asteptam aparitia serialului pentru ca numarul de turisti sa explodeze. De la 50.000 in 2017, numarul persoanelor care au vizitat Cernobil a sarit la 72.000 in 2018. Asociatia touroperatorilor din regiune se asteapta ca in 2019 sa fie de 100.000.
Ievgen Goncharenko spune ca in trecut au existat deja cresteri puternice ale vizitatorilor. Prima a fost in 2012, dupa aparitia filmului american Terror in Cernobil . Al doilea, in 2014, cand site-ul a fost inclus in jocul video Call of Duty 4.
In saptamanile de dupa aparitia Cernobilului, in primul borealis, s-au intensificat criticile la adresa vizitatorilor care au postat fotografii facute in Pripyat , orasul fantoma evacuat dupa explozie, pe internet.
Craig Mazin, creatorul serialului, a fost nevoit sa se exprime pe Twitter. „Daca vizitati (Cernobil), va rugam sa amintiti ca acolo a avut loc o tragedie groaznica. Comportati-va cu respect fata de toti cei care au suferit si s-au sacrificat.”
Suveniruri de la Cernobil pe eBay
Iaroslav Iemelianenko, presedintele Asociatiei ghizilor de la Cernobil, prefera sa gandeasca pozitiv. In opinia sa, Cernobil ar trebui prezentat ca un loc in care Ucraina a reusit sa depaseasca un accident tragic, in ciuda tuturor.
„Trebuie sa-l promovezi, sa vorbesti despre asta, sa atragi oameni”, se apara el.
Unii turisti, precum Jan Mavrin, sustin ca au ajuns sa-si aminteasca pe cei care si-au pierdut viata. „Trebuie sa arati un fel de respect fata de astfel de locuri”, spune tanarul sloven, facand o fotografie cu o roata mare abandonata in Pripyat.
„Trebuie sa fii modest, nu doar sa te plimbi colectionand lucruri”, adauga el.
Ei bine, vizitatorii, atat cei care urmeaza circuitele oficiale, cat si cei care intra ilegal, iau de obicei obiecte pe care le iau ilegal drept suveniruri.
„Nici noi, primii Pripyats, nu ne permitem sa ne luam propriile lucruri de aici”, explica Oleksandre Sirota, de la centrul de informare. „ Suntem surprinsi cand ii vedem pe eBay”.
Sirota spune ca are „greu de imaginat” consecintele proiectului guvernamental pentru dezvoltarea turistica a Cernobilului si considera ca capacitatea de primire este limitata. „Nu avem nicio experienta despre ce poate deveni”.